publikacje

Wróć do listy

Dziennik: 3.06.1945–30.05.1946

Dziennik stanowi w większości zapis regularnych rachunków sumienia czynionych przez diarystkę oraz jej prywatnych rozmów z Bogiem. Wyjątkowo dużo tu, nawet jak na standardy tematyczne Ludwiki Dobrzyńskiej-Rybickiej, przejawów bogobojności i próśb o wybaczenie: „O mój Jezu! Wczoraj opowiedziałam ojcu, jak mnie zabrałeś na górę. A potem wieczorem, a zwłaszcza rano, miałam pęd konieczny spowiedzi. […] Pęd ku spowiedzi z całego życia. Przeżyłam moje życie, z jego upadkami i niemoralnościami, do głębi przeżyłam. A potem przyszła pociecha, że z tego się spowiadałam, że mam wybaczone, że dość, jeżeli się wyspowiadam z całego roku. I czynię to, Panie, i przepraszam za wszystkie uprzykrzenia i odruchy” (k. 28v–30r). Głęboka codzienna modlitwa o Bożą pomoc w bieżących sprawach nie omija także pracy zawodowej – w ostatnich dniach sierpnia 1945 r. autorka przeżywa głęboki kryzys swoich działań, mających na celu organizację zajęć z filozofii w pierwszym, powojennym roku akademickim: „Panie Jezu, naucz mnie, co robić z Zakładem – roboty idą zbyt powoli, kuchenki nie grzeją i nie gotują! Czy mam zrezygnować z administracji? Mam przekonanie, że gdy ustąpię, Zakład zamkną” (k. 34r).

W przeciwieństwie do kilku wcześniejszych dzienników, w tym dopatrzyć można się pewnych odniesień do zakończonej niedawno w Europie drugiej wojny światowej. Autorka upatruje w niej przede wszystkim karę za grzechy i pychę współczesnych społeczeństw, zapatrzonych w siebie i odchodzących od Boga: „Bóg zesłał potop bo ludzie grzeszyli cielesnością i pychą. I teraz zsyła straszne czasy, bo ludzie tak samo popadli w cielesność i pychę i muszą się upokorzyć wobec panowania Kościoła – wszakże św. Piotr jest opoką” (k. 11v–12r). Kilka kart dalej wspomina z kolei czasy okupacji: „Rozmowa z p. Piotrem. Chwalenie się, that I have kept the Germans. I was angry he was not respectful enough” (k. 15r). Rozważania religijne na ostatnich kilkunastu kartach przeplatane są pojedynczymi przebitkami z życia codziennego. Na ostatnich pięciu kartach refleksje m.in. o różnicach między ascezą a mistyką.

Miejsce powstania: 
Poznań
Opis fizyczny: 
91 k. ; 14 cm.
Postać: 
zeszyt
Technika zapisu: 
rękopis
Język: 
Polski
Dostępność: 
dostępny do celów badawczych
Data powstania: 
Od 1945 do 1946
Stan zachowania: 
dobry
Sygnatura: 
1296/IV
Uwagi: 
Oprawa czarna, miękka. Pismo chaotyczne, nierówne, trudne do rozczytania, bardzo dużo skreśleń i poprawek, głównie wynikających z postępującej ślepoty autorki. Ostatnie karty, prowadzone po operacji wzroku, staranniejsze, ze znacznie równiejszym pismem. Zapiski prowadzone niebieskim i czarnym atramentem.
Słowo kluczowe 1: 
Słowo kluczowe 2: 
Słowo kluczowe 3: 
Główne tematy: 
rozwój duchowy, asceza, życie codzienne, konflikty osobiste, druga wojna światowa, diarystyka kobieca o charakterze religijnym, filozofia, nauczanie akademickie filozofki po II wojnie światowej, powojenny uniwersytet
Nazwa geograficzna - słowo kluczowe: 
Zakres chronologiczny: 
Od 1945 do 1946
Nośnik informacji: 
papier
Gatunek: 
dziennik/diariusz/zapiski osobiste
Tytuł ujednolicony dla dziennika: